Skip to content. | Skip to navigation

Personal tools

You are here: Home
1787 items matching your search terms.
Filter the results.
Item type


































New items since



Sort by relevance · date (newest first) · alphabetically
Inproceedings Reference 140 years ago: the discovery of the Bernissart Iguanodons
Located in Library / RBINS Staff Publications 2019
Article Reference 200 myr without sex
Located in Library / RBINS Staff Publications
Inproceedings Reference “Pierre de Meuse”, an exceptional historical heritage stone from the Meuse valley, Belgium
Located in Library / RBINS Staff Publications 2018
Inproceedings Reference “Pierre de Meuse”, an Exceptional Historical Heritage Stone from the Meuse Valley, Belgium
Located in Library / RBINS Staff Publications 2018
Article Reference “The black coloured stone adzes of the ancient Neolithic of Belgium: Petrography, workshops and distribution of the finished products”
Located in Library / RBINS Staff Publications 2019
Inproceedings Reference ‘Not too white’: an investigation into the influence of the use of imported calcium carbonate-rich imported marls on 17 - 18th century Dutch tin-glaze tiles.
Abstract et communication orale: Technart 2017. Non-destructive and microanalytical techniques in art and cultural heritage; International Conference, Bilbao (Portugal), May 2-6, 2017
Located in Library / RBINS Staff Publications 2017
Inproceedings Reference « Les agglomérations nerviennes au Haut Empire : la campagne à la ville ? Les apports de l'Archéobotanique »
A partir des données carpologiques d'un établissement rural, de quatre villae et de deux agglomérations secondaires du Haut-Empire de la civitas nerviorum, mises en perspective avec les données d'établissements ruraux de la cité ménapienne voisine, le mode d'approvisionnement en céréales de ces centres urbains a pu être appréhendé. La découverte de nombreux résidus de premier battage dans les deux agglomérations fait entrer les établissements agricoles et leurs activités dans la ville, qui gère ainsi une partie de son approvisionnement en céréales. Si les blés vêtus constituent les principales productions céréalières de la cité, les blés panifiables -froment et épeautre- tiennent une plus grande place dans les centres urbains et villae. Ces dernières semblent ainsi tenir un rôle privilégié dans l'approvisionnement des agglomérations. La répartition géographique nord/sud de ces deux taxons, avec le froment au sud et l’épeautre au nord du territoire de la cité, coïncide avec les potentialités agricoles des sols. Le froment, espèce exigeante quant à la qualité des sols, est cultivé sur les terres les plus propices à l'agriculture tandis que l'épeautre est mené dans les terres plus sableuses, à moindre potentialité. Ainsi, l'un des critères majeurs quant au choix des céréales qui approvisionnent les centres urbains tient plus à la possibilité de faire du pain qu'à l'espèce elle même. Celles-ci semblent être sélectionnées, de manière opportuniste, selon des critères agronomiques.
Located in Library / RBINS Staff Publications 2017
Inproceedings Reference « Un manuel de terrain pour standardiser les prélèvements des restes biologiques : une nécessité ou un luxe ? Une année d’expérience belge du point de vue de la carpologie »
Located in Library / RBINS Staff Publications 2017
Inproceedings Reference A 3D ArcGIS geological model of the underground of Brussels for hydrogeological uses
Located in Library / RBINS Staff Publications
Inproceedings Reference A 5,000-year record of trace elements and stable isotopes in a Belgian speleothem.
Located in Library / RBINS Staff Publications